Sukhothai, Phitsanulok, Ayuthaya, en Bangkok

20 maart 2012 - Melaka, Maleisië

De busrit naar Sukhothai  was er een om nooit meer te vergeten.. Geen idee hoe hard we reden, maar op sommige momenten was het best wel scary! en geloof me ondertussen zijn we best wel wat gewend.

Bij aankomst op het busstation werden we natuurlijk weer opgewacht door tuktukchaffeurs en hotel mensen. We hebben een goede deal kunnen sluiten met een op het eerste gezicht vriendelijke jongeman van het le sukhothai resort. Kamer was bij aankomst prima en met het gratis vervoer er naar toe (busstation ligt ver uit het centrum) zijn we er de eerste nacht gebleven. Al snel kwamen we erachter dat deze op het eerste gezicht vriendelijk ogende man eigenlijk behoorlijk irritant bleek. Hij kon er namelijk geen genoeg van krijgen om dingen aan ons te verkopen en liet ons niet met rust. Om echt gestoord van te worden! Gelukkig was het centrum van Sukhothai niet al te groot en hebben we die ochtend erop ingecheckt in een veel beter en leuker guesthouse. Het was bovendien mijn verjaardag die dag. Niet veel bijzonders gedaan, naar historic park Sukhothai geweest en nog lekker taartje gegeten (waren in Chiang Mai al naar Spa geweest). Nog bedankt allemaal voor de felicitaties! De dag erop zijn we met de lokale bus naar Phitsanulok gegaan om een van de belangrijkste tempels van Thailand te bezoeken. Na het tempelbezoek zijn we naar het treinstation gelopen om tickets te kopen voor de dag erop (Phitsanulok - Ayuthaya) en hebben we op de night market naast het treinstation iets gegeten. Daarna ons hotel maar opgezocht.

De treinreis van Phitsanulok naar Ayuthaya duurde zes uur ongeveer en was best een lange zit. We hadden gekozen voor de non airco derde klas tickets; lekker goedkoop en om zo te reizen met de locals ipv met een hele groep toeristen. We waren inderdaad de enige westerlingen in de coupe. Tijdens de rit was er genoeg te zien want om de zoveel minuten kwamen er verkoopsters langs met van alles en nog wat (eten, drinken, hangmatten etc.). Enkel in de middag werd het een beetje warm. Vooral wanneer we stil stonden op de kleine stationnetjes pal in de zon, zonder overkapping. Maar goed, het was allemaal prima te doen. Oja Bas zakte nog door het bankje heen!

In Ayuthaya ingecheckt en die middag niet veel meer gedaan dan rondwandelen en ons orienteren op Bangkok. De dag erop hebben we fietsen gehuurd en zijn we de belangrijkste bezienswaardigheden bij langs gegaan. Het was ontzettend warm, bijna te warm zelfs om alles te bezoeken.

En dan Bangkok.. Wat een stad! In Bangkok hebben we de belangrijkste sights bekeken en zijn we de grote shoppingmalls bij langs gegaan. Verder geen spannende dingen meegemaakt. Uiteindelijk zijn we na vijf nachten BK richting Ko Tao gegaan. Na een lange nachtelijke treinreis naar Chumpon en een ferry in de vroege ochtend naar Ko Tao kwamen we rond 10 uur in de ochtend aan op het eiland. We zijn toen naar de duikschool gegaan waar Bas zijn cursus wilde gaan volgen. Daar hebben we toen ingecheckt en kon Bas direct beginnen met de cursus.

Meer volgt!

Bas en Lisa