Malaysia, truly Asia! ...en Singapura

14 april 2012 - Malang, Indonesië

Het prachtige eiland Langkawi, daar waren we gebleven. De ferry beviel ons prima, tijdens de tocht was het zelfs mogelijk een filmpje te kijken. Tijdens de vaartocht raakten we nog aan de praat met een amerikaanse deen die ons wat heeft verteld over de ondertiteling business. Hij werkte voor een bedrijf in Denemarken dat (vooral) amerikaanse shows ondertiteld. De ferry duurde anderhalf uur, bij aankomst op Pulau Langkawi moesten we onze vingerafdrukken afgeven en konden we daarna gelijk doorlopen. Het ferry punt leek overigens op een luchthaven met allerlei winkels en restaurants zoals op schiphol. We zijn met een taxi naar de strandbestemming gereden, aangezien er geen openbaar vervoer bestaat op het eiland. Met de taxi zijn we uiteindelijk naar ons geusthouse gereden. Op Langkawi zelf hebben we nog ff genoten van het strand en een boekje. Ook hebben we op Langkawi onze eerste indrukken gekregen van het Maleisische eten, een grote 'melting pot' en het weer (het regent ongeveer elke dag, bij nader inzien is het weer echter aanzienlijk beter dan in Indonesie waar we nu verblijven).

Gezien ons budget en onze drang naar avontuur hadden we gekozen voor de goedkope optie betreffende het vervoer naar de volgende bestemming; Georgetown. Dit betekende dat we s'ochtends vroeg de ferry moesten nemen naar Kuala Perlis. In Kuala Perlis echter was geen directe bus naar Butterworth. Via Alor Setar zijn we uiteindelijk beland in Butterworth, waarvan we een ferry naar Georgetown hebben gepakt. Al met al een lange dag reizen. Na een korte wandeling door Georgetown vonden we een goede plek om te overnachten voor niet al te veel ringgit (25 RM, vier RM is een Euro). S'avonds zijn we op aanraden van onze reisgids naar een foodcourt gelopen, bij aankomst bleek het een dode boel te zijn. Wij hadden honger en hebben alsnog daar wat gegeten. Georgetown zelf (het centrum) is een world heritage site. We hebben genoten van de sfeer die er hing en de schattige shophouses en kleine straatjes. Ook de 'melting pot' qua culturen komt in Georgetown goed tot zijn recht met een 'chinatown', een 'little india' en natuurlijk de Malay zelf. Naast wandelen door de straatjes en genieten van het lekker eten in Maleisie zijn we nog naar de bioscoop geweest voor 1,75 Euro p.p. en hebben we ons geergerd aan het weer (lees: veel regen). Vanuit Georgetown zijn we wederom s'ochtends vroeg vertrokken naar de jetty point om naar Butterworth te gaan waar de grote bus terminal zich bevond. Op de bus terminal hebben we uiteindelijk besloten om naar Kota Bharu, vanuit daar konden we de Perhentian Islands bereiken. Tijdens de acht  uur durende busreis zagen tot onze verbazing veel ongelukken, wat blijkt de Malay zijn niet zulke goede coureurs.

In Kota Bharu was het eenvoudig om een guesthouse te vinden, alhoewel de kwaliteit niet zo hoog was. S'avonds hebben we gegeten op de night  market: blauwe rijst (gekleurd met kleurstof, vraag ons niet waarom) met kip, heerlijk met de handen eten! Na het eten hebben we wat boodschappen gedaan en zijn we terug gelopen naar ons guesthouse. Toen we daar aankwamen probeerde de eigenaar ons een tour te verkopen naar de Perhentian Islands waar we op dat moment niet zoveel zin in hadden. Hij vertelde echter ook nog wat anders, er zou vanavond een voetbalwedstrijd plaatsvinden in het plaatselijke stadion. Wij geintereseerd verder vragen natuurlijk. Wat bleek, de huidige nummer een van Maleisie (Kelantan, Kota Bharu) speelde thuis tegen Kuala Lumpur (de hoofdstad); een topmatch! Zijn zonen waren met een aantal gasten al naar het stadion toegelopen. Hij vertelde ons dat de wedstrijd maar 15 RM kostte en het stadion op loopafstand lag. Wij besloten ook te gaan. De sfeer was goed en gelukkig won Kelantan met 3-2. Elke keer wanneer Kelantan scoorde was het stadion uitzinnig en werd er naast ons een baby zo'n 10 keer in de lucht gegooid en weer opgevangen. Na een nacht slapen zijn we vertrokken van het busstation naar Kuala Besut het jetty point naar de Perhentian Islands. In Kuala Besut hebben we ongeveer een uurtje moeten wachten op de speedboot. De tocht naar het eiland (Pulau Perhentian Kecil) was behoorlijk wild. Op het eiland vonden we gelukkig hele goed accomodatie, onze eigen bamboehut met badkamer. We besloten die dag de volgende dag een snorkeltocht te doen. De snorkeltocht was uitstekend, het zicht is goed en er zijn enorm veel vissen. De dag erop vertrokken we weer naar het vaste land. Op het vaste land hebben we de bus naar Kota Bharu genomen en wilden we graag direct door naar Ipoh of Tanah Rata, de bus was echter vol, omdat de Malay een week vakantie hadden. We moesten dus nog een nachtje slapen in Kota Bharu en vertrokken de volgende ochtend naar Ipoh. De tocht duurde iets langer dan dat we hadden gehoopt, we waren 'bang' dat we in Ipoh zouden moeten slapen. Gelukkig waren er meer mensen die om half zeven s'avonds nog naar Tanah Rata wilden. In Tanah Rata hebben we gezocht naar de beroemde Kang's travellers lodge. Bij het inmiddels opgezette Kang's travellers hotel vertelde een ladyboy ons dat het hotel en de lodge vol zaten in verband met de vakantieperiode. Ze bedacht zich echter en vertelde dat er misschien de mogeljkheid was om in de movieroom te verblijven. Na een korte wandeling van het hotel naar de lodge vertelde een aardige mevrouw ons dat ze de movieroom rond tien uur zou verbouwen tot een 'slaapzaal'. Wij waren al lang blij dat we om negen uur s'avonds een slaapplek hadden dus gingen natuurlijk akkoord. S'avonds hebben we met vijf personen op een matrasje in de movieroom geslapen (een onscherpe foto is ons bewijs). Tanah Rata is een soort van weekend vlucht bestemming voor de mensen uit Kuala Lumpur (KL)en omstreken. De temperatuur is er door de hoogte aangenaam en de natuur is prachtig. Wel moeten we hierbij zeggen dat het behoorlijk toeristisch is en er in het kleine dorpje zelfs een starbucks te vinden is. Wij hebben in het gebergte een mooie theeplantage bezocht van het 'BOH'  theebedrijf.

Vanuit Tanah Rata hebben we een bus gepakt naar  KL. In KL hebben we het door ons van te voren uitgezochte Ribbon Stayz guesthouse gemakkelijk kunnen vinden. We werden hartelijk ontvangen door Joy, de daytime manager. KL zelf is een wereldstad en gigantisch groot. Het openbaar vervoer is goed geregeld en er zijn genoeg dingen om te bezichtigen. Wij hebben onder andere de volgende dingen bezocht: shopping malls, china town, little india (en de pasar malam), de petronas towers, de tv tower en als laatste het Indonesische consulaat (voor ons 60 dagen visum). In het guesthouse zelf bleek er vanalles aan de gang te zijn toen we op een middag terugkwamen. Er was het een en ander gestolen van gasten die in de dorm sliepen. Later die dag waren nog meer mensen hun spullen kwijt. Wij hebben wel kunnen genieten van het guesthouse zonder bestolen te worden. Er was gratis ontbijt, airco en een grote dvd verzameling. Vanuit KL hebben we op het busstation (lijkend op een luchthaven terminal) een bus gepakt naar Melakka. In Melakka hebben we geslapen in Jalan Jalan met de geweldige host 'Alan'. Melakka is net als Georgetown, world heritage. In Melakka zijn overigens nog een aantal Nederlandse accenten te vinden zoals: het stadhuys, de kerk, en een nederlandse begraafplaats. In Melakka hebben we het relaxte tempo van KL voortgezet. Ook hier hebben we genoten van gezelschap in het guesthouse en films. Na vier nachten hebben we Alan, ondertussen onze vriend, moeten uitzwaaien en zijn we naar Singapore vertrokken

De taxi naar het busstation in Melakka hebben gedeeld met een andere gast uit het guesthouse. Onze eerder gekochte tickets naar Singapore hebben ons gebracht naar de douane waar we uit moesten checken uit Maleisie en daarna hebben we ingecheckt in Singapore. Singapore is net als Kuala Lumpur alleen georganiseerder. Het openbaar vervoer is nog beter, de mensen spreken nog beter engels en de stad is schoner. Wat ons wel tegenviel is dat we bij aankomst op een willekeurige plek werden gedropt. We hebben onze weg wel kunnen vinden naar Ali's nest (ons guesthouse op aanraden van Alan). Ali is een in Singapore geboren chinees die 20 jaar in Nederland -Breda- heeft gewoond. Hij kon dus ook veel vertellen over de verschillen tussen Nederland en Singapore, interessant! In Singapore draait alles om shoppen, je vindt er dan tot onze verbazing nog meer shopping malls dan in KL en Bangkok bij elkaar. Wij hebben niet zoveel gekocht in Singapore, wel hebben we onze verzamelde souvernirs tijdens onze reis met de pakketpost naar huis gestuurd, hopelijk komt het heel aan. In Singapore hebben we een aantal museums bezocht, een wandeling gemaakt door het oude centrum (natuurlijk het raffles hotel bezocht) en marina bay. Verder hebben we niet extreem veel kunnen ondernemen door de min of meer afwezige nachtrust die we hadden in Melakka en Singapore door slechte bedden en wat wel niet meer. Het heeft de pret echter niet bedorven. Woensdag ochtend zijn we met het (goede) openbaar vervoer naar de luchthaven gereisd en zijn we het vliegtuig ingestapt naar Jakarta.

Zie voor foto's het bijpassende album 'Maleisie en Singapore'

Groetjes,

Bas en Lisa

1. Bas en Lisa:
    14 april 2012
    Foto's willen niet geupload worden. Het internet is te traag. Helaas... maybe next time : )
  2. Miny:
    14 april 2012
    wij wensen jullie nog veel plezier de komende tijd
    Groetjes
  3. Hoi Bas en Lisa:
    Hoi Bas en Lisa,
    En dan is er.... world heritage, een guesthouse manager met de prachtige naam Joy, Ajax-AZ maar dan op zijn Maleis, Raffles (jullie mochten natuurlijk niet aanschuiven vanwege de dresscode, by the way wat een "prijzenfestival"). Soms lijkt het alsof ik naar "Adriaan van Dis in Indonesie" zit te kijken, maar dat komt nog. Nog een paar zulke mooi verhalen, please. Fijne en plezierige voortzetting van the long and (n)ever ending journey. Dikke knuffel. Bert
  4. Roelien:
    14 april 2012
    hoi Bas en Lisa, Even gesurfd op jullie site. Ik word echt jaloers hoor, van de mooie verhalen en de prachtige foto's . Dit is een reis om nooit meer te vergeten. Geniet er nog maar een poosje van ! groetjes Jelco en Roelien
  5. Butterfly:
    15 april 2012
    Hoi Bas en Lisa,,, wij blijven ons verbazen over zo,n prachtige reis en jullie geweldige belevenissen hierin.Het lijkt me dat de dagen omvliegen en jullie geen moment van heimwee kennen.Hier kijken we zondagsavonds naar Peking expres,het is een wedstrijd spel waarmee de spelers als koppel van 2 personen in een bepaalde tijd een vastgestelde etappe af moeten leggen met 1 euro zakgeld p.p.p.d.Een hele hectiek.Ze zijn nu nog in Korea.Elke week valt er een koppel af. Jullie wensen we nog een hele fijne tijd toe.
    Kees en Alie
  6. Arend en jettie:
    16 april 2012
    Hallo Bas en Lisa wat weer een leuk verslag van jullie Zijn jullie al aan aftellen voor de terugreis. Hier vast al wel wat mensen Hopelijk verloopt alles naar wens en genieten jullie volop van alle dingen die nog op het pad komen. Ik hoorde gisteravond van Lisa haar ouders dat jullie nog een paar weken lekker uit gaan rusten voor de terugreis begint. wij zullen de reisverhalen wel gaan missen als jullie terug zijn. Bedankt dat wij op zo,n manier mee mochten beleven wat jullie allemaal meemaken. Gr Arend en Jettie
  7. Daan en Teunie:
    29 april 2012
    Jullie reis nadert langzamerhand het eind. In het warme Indonesië wensen we jullie een mooie afsluiting met goede herinneringen aan dit mooie land en jullie reis. Als jullie terugkomen zijn we op caravantrektocht naar de Noordkaap. Een heel ander deel van de wereld,. We hopen te genieten van de indrukwekkende natuur, hoe kaal die misschien ook is. Van de vergezichten etc. De voorbereidingen zijn in volle gang. We hopen wel dat het weer niet te nat en al te koud is. Maar zoiets hebben jullie ook meegmaakt denken wij. In ieder geval zijn we niet van suiker en kunnen we tegen een stootje. Vanuit Borne wensen we jullie een goede thuisreis en daarna een mooie zomer om na te genieten. hartelijk gegroet Daan en Teunie.
  8. Lidy:
    5 mei 2012
    Hallo Bas en Lisa,
    Het zit er bijna op. Leuke verhalen en mooie foto's.
    voor het laatste stukje wil ik jullie mog even veel plezier wensen en een voorspoedige thuisreis.

Groetjes en veel liefs,
    Lidy
  9. Ria Oosterlaar:
    21 mei 2012
    Hallo Bas en Lisa,
    Jullie laatste mail nogmaals gelezen en de foto,s bekeken.
    Geweldig wat jullie allemaal hebben gezien en beleefd. Hebben jullie zo'n gamalan of hoe het heten moge, bijgewoond en ook zo'n schaduw spel met poppen. Dat is volgens mij typisch Indonesisch. Nog een paar dagen en het zit erop. Ik hoop dat je er nog van kan genieten en niet baalt dat je terug moet.
    Maar misschien vinden jullie wel dat het genoeg is geweest en zijn jullie helemaal verzadigd van cultuur en historie.
    Goede reis terug we hopen jullie in Hoogeveen in leven de lijve weer te spreken
    Groetjes Harm, Lara en Ria